Our journey to get the second year VISA - Reisverslag uit Geelong, Australië van Linda Stijn - WaarBenJij.nu Our journey to get the second year VISA - Reisverslag uit Geelong, Australië van Linda Stijn - WaarBenJij.nu

Our journey to get the second year VISA

Door: Linda en Stijn

Blijf op de hoogte en volg Linda

13 Maart 2014 | Australië, Geelong

In Mars Court Geelong hebben we uiteindelijk allebei met veel hulp van de familie Collins baantjes gekregen. We hadden op dat moment alle twee als prioriteit het speciale werk verrichten om het 2e jaars VISA te krijgen maar wilden ook graag onze bankrekening een beetje onder controle houden. Uiteindelijk hebben we alle twee een paar weken gewerkt. Op dat moment woonden we ongeveer een maand bij de familie in huis.

Onze roosters liepen wel ontzettend langs elkaar heen, tot het punt dat Andrea door had dat we allebei niet goed wisten wat we er aan het einde van de rit aan over zouden houden (wb de visa). Bij het asiel (waar Stijn ondertussen ook was begonnen) waren ze niet duidelijk en konden ons geen concreet antwoord geven of dit qualified work was. Andrea besloot alle farmers in de buurt op te bellen en te vragen of ze ergens mensen zochten. Het eerste telefoontje was al gelijk raak, een free range egg farm in Stonehaven (iets buiten Geelong) kon mensen goed gebruiken echter konden ze ons niet fulltime betalen. Maar ze hadden een huis op de farm voor ons ter beschikking en als belangrijkste: ze waren bereid ons tweede jaars visa af te tekenen!

We besloten eerst om een dagje proef te draaien op de farm om te weten wat het precies allemaal inhoudt. Na deze dag zijn we om de tafel gaan zitten met Jules en Paul Kos, de farmers, en werd besloten dat we woensdag 4 december gingen beginnen met 3 maanden arbeid. We hebben beiden andere taken op de boerderij. Zo moet Lin op de quadbike eieren verzamelen en daarna uitsorteren en Stijn is een zogeheten farmhand, dit houdt in: kleine klusjes op de farm zoals wippersnippen en de schuren waar de kippen inzitten onderhouden etc. We hebben werkdagen van 9.00 tot 15.00 maar moeten nog wel rond 16.30 de nesten afsluiten en zodra het donker wordt de schuren afsluiten. Al met al, pittige dagen (met name met 40+ graden...)

We hebben vaak op zondag en maandag ons weekend, helaas de laatste drie weken een dag minder weekend aangezien we wat extra geld konden verdienen op de farm van een business partner (Gary) van de boeren met het rapen van aardappels. Jullie lezen het goed. Aardappels oppikken uit de grond graven, in emmers doen en naar grote kratten tillen. Ook al doen we dit maar 4 of 5 uurtjes... Aan het einde van de dag zijn we ka-pot!! Het extra geld komt ons goed van pas ivm het kopen van een nieuwe auto.

Ja ja, na alle geluk komt er ook een punt dat er een tegenslag komt. Onze auto doet het nog perfect daar ligt het niet aan maar de jongen van wie we de auto over gekocht hebben schijnt problemen te hebben met de overheid. Het heeft iets te maken met een bedrijf wat failliet is gegaan, al met al een nogal ingewikkeld verhaal om uit te leggen, waar het op neer komt: we hebben 2 keuzes. 1; het risico van het kopen van een heel nieuwe auto, 2; ONZE auto (als deze niet al in beslag is genomen door de overheid) roadworthy maken. Dit houdt in een hele dure checkup bij een automonteur en het betalen van registration, en betalen on het in onze naam te laten zetten. Om het allemaal nog iets ingewikkelder te maken: als een auto is gekocht in een andere staat moet je automatisch naar een automonteur en betaal je, je sowieso een ongeluk.

Maargoed...... De zakjes met geluk zijn nog niet helemaal op! De farmers hebben een neef (die samen met zijn vrouw ook een deel van het bedrijf bezit) en zij willen van hun 2e auto af om eventueel een andere aan te schaffen. Het zijn supermensen, echt toppers! Dus het risico nemen is niet echt een risico meer.

Ondertussen doen we in het weekend vaak wat leuks. Zo zijn we naar een wildlife park in de buurt geweest maar gaan we vooral zoveel mogelijk naar het strand! We hebben hier de heetste week in de historie van Australië meegemaakt en we kunnen jullie vertellen: dat is echt niet leuk meer! Met 48 graden op een droog stuk land de kippen nat houden heeft ons beiden een kleine zonnesteek opgeleverd. Het is hier 4 dagen achter elkaar over de 40 graden geweest en dat was een record. De kippen konden er minder goed tegen maar dat zullen we jullie besparen. Gelukkig voor ons zitten we dicht bij het strand!

In de afgelopen 2 maanden hebben we uiteraard Kerstmis en Oud- en Nieuw gevierd en beiden op Australische wijze. Om te beginnen met "Chrissy Day". We werden uitgenodigd door de vader van Emily en Hannah om daar te komen BBQ-en. Hier wordt Kerstmis s'middags gevierd met de familie en wordt er net zoals in NL schandalig veel gegeten... Tafels vol met eten en uiteraard werd er na het eten cadeaus uitgedeeld en werden wij zowaar als deel van de familie gezien! Met ooms en tantes gekletst, opa en oma van de stiefmoeder zijn Duits en Nederlands, wat voor ons erg leuk was. Op kerstdag toch het gevoel gehad dat je ondanks de grote verschillen en ondanks de enorme afstand toch dichtbij huis bent.

Hierna zijn we doorgegaan naar Collins huis, waar Andrea op ons zat te wachten. Hier zijn we zowaar ontzettend verwend met onwijs veel cadeautjes! Ook wij hadden voor het gezin cadeaus gekocht en op deze manier werd het familiegevoel compleet :)!

Nadat we waren bij gekletst gingen we naar Matt's familie waar we waren uitgenodigd voor een dip in The pool en een drankje! Ook zij hadden s'middags een BBQ gehouden waardoor er nog ontzettend veel eten over was, waar we dus weer lekker van gesmikkeld hebben! We gingen rollend en tipsy en super voldaan naar huis.

Tweede kerstdag heet hier boxingday, bij de vraag waarom kunnen ze geen van allen een duidelijk antwoord geven. Het heeft waarschijnlijk te maken met de enorme sales die hier zijn in de winkels. Op deze dag waren we helaas weer vroeg aan de bak met het verzamelen van de eitjes!

Oud en nieuw kwam ook steeds dichterbij.. Hiervoor waren we uitgenodigd door Emily Payne, een vriendin van onze Em. De vriendengroep hebben we uiteraard al een aardig aantal keren ontmoet en ze waren allemaal enthousiast dat wij erbij konden zijn. Super leuke vriendengroep, leuke mensen waar we ons ontzettend thuis bij voelen. Em Payne heeft nogal rijke ouders en gaf een feestje bij haar thuis aangezien ze een nieuwe Spa hadden aangelegd in de tuin (groot bubbelbad). Dus bij de vraag of wij deel wilden uitmaken van de poolparty, jullie snappen, daar zeggen we geen nee tegen ;)!! Het plan was dat iedereen zijn/haar eigen drankjes meenam, zij had te eten verzorgd en alsnog drank in huis gehaald. En wat is oud en nieuw zonder oliebollen?! Dus heeft Lin voor dutch treat gezorgd, wat gelukkig goed in de smaak viel!

Tegen de tijd dat het richting 12en liep, gingen we met z'n allen richting beach, waar in de verte een vuurwerkshow te zien zou zijn. De show was zo voorbij en aangezien het hier tegen eind December hoog zomer is (lees: heet, droog en brandgevaarlijk) steekt niemand hier zijn eigen vuurwerk af, omdat het gevaarlijk is! Sterker nog; het is illegaal... Wat voor ons wel even een verrassing was, ondanks de logica heb je toch even zoiets van; "oh, dat was 't?!"

Al met al super het jaar afgesloten met onze Australische vrienden en familie. Maar vooral ook met elkaar en dat we zo gelukkig zijn met de keuze die we gemaakt hebben. Goede voornemens voor 2014 kortgesloten; genieten, genieten!

Zoals het voor sommigen van jullie ook gaat, zo gaat het bij ons ook, "time flies (when you're having fun)". Helaas met alle drukte van het werken op de eggfarm en alle dingen die we ondertussen regelen moeten en willen, schiet het er ontzettend bij in om een update te maken van de waarbenjij.nu. Nu moeten we ook wel eerlijk bekennen dat dit misschien niet altijd de eerste prioriteit is geweest.

Ondertussen is januari voorbij gevlogen en zo ook februari bijna en moeten we nog een week en dan zit het erop! Wat ook goed uitkomt aangezien de boeren allebei zo gek als een deur blijken, we al meerdere argumenten achter de rug hebben en we niet graag als insecten behandeld willen worden.. Dat laatste is erop uitgedraaid dat we hier uit huis weggegaan zijn. Dus lees; van de farm af!!! Wat een supergevoel was aangezien alles hier altijd smerig en ongeorganiseerd is!
We zijn de laatste 2 weken bij Dave en Sue in huis gebleven, wat voor ons een load off was! Een zwembad, schoon huis, een auto. Best een verandering dus!

Gelukkig voor ons hebben we veel lieve en gulle mensen leren kennen die ons in huis hebben genomen als hun eigen. Margie (onze lieve collega op de farm) waar we afgelopen weekend in huis konden verblijven. Sharon (ook een heel lief collegaatje hier) die met ons uit eten is geweest, wat erg gezellig was. Zij heeft samen met Stijn een skydive gedaan, de "jump" is hun heel goed bevallen! Weer een cross off van de bucketlist!
Dave en Sue niet te vergeten die ons hun huis aangeboden hebben (en hun auto dus)! Waar we lekker gezwommen hebben in hun zwembad in de tuin, heerlijk!!!

Dus ondanks dat we wel ontzettend aan het afstrepen zijn voor de laatste week mogen we zeker niet klagen. Met alle lieve mensen die we hebben ontmoet en hebben we er met het werken zelfs nog wat (extra) geld aan verdiend ook!

Komende week(en) gaat Lin bij Dave en Sue een grote muurschildering maken op een wand achterin het huis. Alweer een superkans om weer even creatief op te laden, dus daar is Lin uiteraard erg blij mee!

Hierna gaan we ons wat meer toeleven naar het afscheid nemen van Geelong en de mensen hier, wat ongetwijfeld erg verdrietig wordt... Toch zijn we ontzettend toe aan het reizen en nieuwe avonturen tegemoet te gaan!

Hierna is het tweede jaars visa (hopelijk) binnen (want dat heeft ook nog een hoop complicaties opgeleverd) en mogen we nog 18 maanden rondreizen door Australië. Sorry ouders maar we hebben het te erg naar onze zin hier Down Under!

Hopelijk hebben we tegen deze tijd weer een auto en kunnen we de rest van Australië gaan ontdekken want we hebben tot nu toe ongeveer 10% gezien.

• 13 Maart 2014 - 19:11

Annelieshoogland@hotmail.com: