Kangaroo Island - Reisverslag uit Penneshaw, Australië van Linda Stijn - WaarBenJij.nu Kangaroo Island - Reisverslag uit Penneshaw, Australië van Linda Stijn - WaarBenJij.nu

Kangaroo Island

Door: Stijn en Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

16 September 2013 | Australië, Penneshaw

Na Glenelg beach hebben we besloten naar Kangeroo Island te gaan. Na veel mensen gesproken te hebben over dit eiland bleek dat dit zeker een must is om naar toe te gaan.

Heel stoer na een kleine week in Glenelg beach hostel besloten we ervoor te gaan, en boekten een plek op de ferry, want zo blijkt je kunt niet zomaar daar aankomen en een kaartje kopen voor de dag dat je gaat.. Geen probleem! Ferry is geboekt voor 's middags. We wilden toch nog even wachten met het boeken van een hostel hier omdat we niet goed wisten of we het fijn zouden vinden.

Wat blijkt, per ongeluk ipv 9sept hebben we geboekt voor 10sept. Het is nog steeds een raadsel hoe dit gebeurd is maar we moesten er het beste van maken, want we hadden er natuurlijk rekening mee gehouden dat we acuut vanuit ons Glenelg hostel door gingen in de reis naar Kangaroo Island (voor het gemak even KI)

Dit ging dus niet door. We konden best nog een nachtje erbij boeken in Glenelg maar wat is reizen als je niet het risico neemt om door te gaan naar de stad en het daar te proberen!

Met goede moed gingen we weer ingepakt , bepakt en bezakt op weg (het ziet er best gek uit zo incl extra bagage, voor een tas en achter een backpack). We gingen voor die ene nacht van 9 op 10 sept kijken naar een hostel, uiteraard hadden we al online gekeken naar de mogelijkheden dat we niet voor complete verrassingen kwamen te staan!

Een hostel aan de rand van het centrum van Adelaide hadden we op het vizier, hier kwamen we na een nogal bizar busritje terecht. Met de metro zouden we er met 20min zijn, we hebben er uiteindelijk 1,5u over gedaan, en er achteraf smakelijk om gelachen. Want ja jongens, haast hebben we toch niet ;) we deden net alsof we op een tourbus zaten "links van u ziet u..." Zoiets ;)

Aangekomen in Adelaide centrum gingen we direct richting het hostel. Op de deur stond met grote letters "always clean, always friendly". Dat is wel plezierig binnenkomen. Voor ons bij de receptie stond inderdaad een vriendelijk meisje (uit Duitsland) die ons hielp aan een kamer. We wisten dat we niet altijd de luxe zouden hebben dat we samen in een bed of zelfs in een kamer zouden slapen, dus dat neem je voor lief.. De vraag was of we samen in een kamer wilden of niet, goedkoper was een dormroom met alleen vrouwen en alleen mannen dus was dit voor deze ene nacht ff niet anders. Uiteindelijk bleek dat ze helemaal niet zo streng zijn met sekse verdeling, jongens en meiden zaten allemaal door elkaar. Het meisje achter de balie zorgde ervoor dat we een plek kregen samen op een kamer met 4 andere mensen.

Geen probleem dachten we heel stoer !! Totdat we de trap op liepen... Een stank van pis, bier, zweet en slaap drong onze neusgaten binnen... "Ruik je dat ook??" Onze kleren stinken er nog van... (Nouja ondertussen niet meer, we hebben een paar x gewassen ;)) Vervolgens onze kamer opgezocht. Er was niet eens ruimte meer om onze backpacks neer te zetten, die gasten en 1 dame hadden hun gehele tas uitgestald. Wat een gigantische klerebende. Zoiets geloof je pas als je het ziet en dan weet je dat we niet overdrijven! Maargoed dat weet je als je eraan begint, you'll never know where you end up.

Toen we gingen uitzoeken hoe we bij de ferry moesten komen kwamen we erachter dat we met hetzelfde bedrijf (Sealink) een bus moesten regelen. Er waren 2 opties; 6.45 vertrek of 17.45 vertrek. we hadden de ferry van 15.00 geboekt en de busrit duurt 2 uur... oftewel 6uur wachten... Gelukkig hebben ze een kantoor in Adelaide dus hop, backpacks op bed gegooid en de stad in gegaan om te proberen of het omgeboekt kan worden. We konden onze Ferry zonder problemen naar de ochtend omzetten dus helemaal top geregeld.

Na deze drukke ochtend besloten we om lekker te relaxen in het park. We hadden een kaart van Adelaide bij de hand en zijn lekker de toerist gaan uithangen. Fotootje hier, fotootje daar... Op de kaart stond als aanrader The Botanic Garden. Onder het mom van "het is toch gratis" zijn we even een kijkje gaan nemen. Dat dit park gratis is, begrijpen we nog steeds niet... Het is echt ongelofelijk zo mooi! De parkieten en papegaaien vliegen om je heen en er staan bomen van wel 40 meter hoog. Overal in dit park is over nagedacht, kleuren die bij elkaar passen of de bomen zijn zo geplant dat het een pad vormt(zie foto's voor impressie). Na deze heerlijke middag gingen we maar weer op weg naar het hostel.

De volgende morgen ging de wekker om 5.40. Op naar Kangaroo Island! Na de slechtste nacht tot nu toe(een kamergenoot heeft ongeveer het nationale bos van Adelaide omgezaagd) stapten we in de bus richting de ferry. Rond 10 uur kwamen we aan in KI en wel in het pittoreske Penneshaw(300 inwoners) en zijn we gelijk maar richting het hostel gaan lopen. Na het inchecken, een kort dutje en een douche zijn we gaan wandelen over het eiland. Deze natuur zie je normaal alleen in boeken of in combinatie met Chris Zegers op tv... Wat een schoonheid! De wallabees springen rustig met je mee en de pinguïns liggen te zonnen op de stenen. Het hele eiland ademt wildlife....

De eigenaar van het hostel vertelde na onze wandeling nog een mooie eigenschap van de inwoners van KI. Namelijk dat iedereen zijn of haar auto nooit op slot doet, zelfs de sleutel in het contact laat zitten(!). Er zit ook geen huissleutel aan de sleutelbos want de huizen worden hier nooit op slot gedraaid...

De mensen zijn hier zo relaxed, ze maken zich werkelijk nergens druk over! Toen de hostel eigenaar hier erachter kwam dat wij fietsen wilden huren nadat bleek dat die verhuurder al weg was, regelde hij een kennis die op woensdagochtend kwam om ons op te halen want hij had nog 2 mountainbikes staan die we tegen een kleine vergoeding mochten gebruiken. Iedereen verklaarde ons voor gek dat we een deel van het eiland fietsend wilden verkennen en de reden kwamen we later zelf achter. Het hele eiland bestaat namelijk uit heuvels, ben je niet aan het klimmen dan ben je aan het afdalen. En dat is het probleem nog niet zo maar klimmen duurt een kwartier tot een half uur en dalen ben je met 3 minuten klaar... Er zit geen vlak stukje asfalt bij hier op KI, en daarbij komt nog eens kijken dat ze hier 80 tot 100 km/u mogen rijden op een weg met 2 smalle wegen, waarbij we natuurlijk continu na moeten denken over de richting voornamelijk met het nemen van bochten was het nogal een opgave! Op donderdag en vrijdag heeft het ongeveer de hele dag geregend dus het fietsen op die dagen hebben we maar gecanceld.

Gelukkig (vooral voor Stijn die nog geen half uur niks kan doen ;)) bood de hosteleigenaar ons wat werk aan, namelijk om voor hem klusjes te doen in ruil voor een gratis overnachting. Dit hebben we in dit punt van onze reis eigenlijk niet nodig maar als we gratis kunnen overnachten doen we dat uiteraard en besparen we wat geld! Het hostel is namelijk nogal verouderd en de eigenaar wil het een nieuw leven inblazen door alles op te knappen. Te beginnen met de buitenkant. Het dak moet geschuurd worden want het krijgt een nieuw kleurtje. De hosteleigenaar wil waarschijnlijk ook een aantal muurschilderingen hebben dus hier komt Linda helemaal van pas!

Hij weet alleen niet precies wat hij wel en niet wil, dus wij wachten gewoon af. We zitten hier nu een week, heel relaxed met 2 andere stellen (Fransen en Australiërs) die vast hier zitten een beetje zoals wij (werken, koken, samen poolen, pizzatjes eten, samen geBBQt) en tussendoor komen en gaan dagjesmensen die dan een of twee dagen blijven.. Lin is nu een paar dagen ziek geweest, net alsof alle stress van afgelopen jaar eruit komt

Nu willen we de komende dagen alles van het eiland aan de andere kant zien, (we hebben tussendoor een middagje Kingscote gedaan, een stadje een eindje rijden van hier) maar willen graag de mooiste natuur nog bekijken, Seal bay, Admirals Arch en Remarkable rocks....(het is de moeite waard om het de googlen)!

Wordt vervolgd..

PS: Lieve allemaal, bedankt voor de leuke en lieve berichtjes. De foto's van bovenstaand verslag volgen later ivm geen tot zeer slecht internet op het eiland...

• 16 September 2013 - 19:35

René:

Hallo Linda en Stijn! Wat leuk om zo van jullie te horen, het lijkt me erg gaaf daar in Australië. Geinig om te horen dat niemand ook een deur op slot doet en er zo een relaxte sfeer hangt. Jullie hebben zowaar al wat werk gevonden! ook al zijn het maar klusjes zo heb je toch even geholpen met een hostel op Kangaroo Island :P Jammer dat je even ziek bent :( ik ben ook niet helemaal lekker maar desondanks heb ik een prima sollicitatie gehad vanochtend bij Petrogas en het ziet ernaar uit dat ik toch naar Eindhoven ga.

Groeten ;) René

• 19 September 2013 - 23:49

Claudia:

Hallo Ihr Lieben, ich hoffe, dass Linda nicht mehr krank ist und es ihr inzwischen wieder besser geht. René hatte übrigens auch Husten und ein bisschen Fieber...Alex hat sich inzwischen in Rotterdam eingewöhnt :-)) Letztes Wochenende war er nicht zu Hause; er hat für die Uni was gemacht. (sagt er!) Aber morgen wird er wieder nach Hause kommen! Wir freuen uns schon. Es ist ziemlich ruhig im Haus, nur mit einem Kind!!
    Hier ist das Wetter übrigens herbstlich geworden...Regen, manchmal auch schon Nebel (morgens) und wir machen abends die Heizung wieder an! Am Wochenende soll es aber wieder etwas wärmer werden, da freuen wir uns. Können wir von den letzten Sonnenstrahlen genießen! Tante Luzia wird nächste Woche Dienstag wieder am Rücken operiert. Drückt die Daumen, dass dieses Mal alles gut geht! liebe Gr von uns allen Mama

• 21 September 2013 - 12:50

Denise:

hoi linda,

Ik had je nog gsmst om jullie een fijne reis te wensen. Ik hoorde later dat je geen tel meer had. Hierbij alsnog, heel veel plezier! Ik ga jullie volgen.

x

Denise

• 22 September 2013 - 22:23

Barend:

Hallo Stijn en Linda,
    Leuk om jullie reis op deze manier te volgen.
    Heel veel plezier en geluk samen, geniet ervan!
    Groeten, Barend

P.S. Goedendagschotel Stijn we missen jou gezelligheid wel bij IKEA!

• 28 September 2013 - 10:38

Elly En Theo Weijers:

he liefjes, zo te lezen hebben jullie het erg leuk, en al een klushuis!!!!!!

lin laat stijn maar lekker de boel opschuren en jij gaat mooi schilderen.
    wel fijn dat de mensen ook aardig zijn, en dat daar de deuren niet op slot zitten hoef je hier niet te doen.

Als ik in de trein zit en kom langs duiven moet ik steeds aan je denken en vond o zo gezellig als we dan naar het werk liepen, maar nu is het voor jou toch super leuk om deze reis te doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Veel plezier nog samen en wij blijven op de hoogte xxxxxxxxx