Bye bye Kangaroo Island, Hello Great Ocean Road! - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Linda Stijn - WaarBenJij.nu Bye bye Kangaroo Island, Hello Great Ocean Road! - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Linda Stijn - WaarBenJij.nu

Bye bye Kangaroo Island, Hello Great Ocean Road!

Door: Linda en Stijn

Blijf op de hoogte en volg Linda

22 Oktober 2013 | Australië, Warrnambool

Bye bye Kangaroo Island, Hello Great Ocean Road!

Nadat we ons laatste verslag hadden geplaatst begon Linda aan haar muurschildering. De eigenaar wilde een kaart van Kangaroo Island met daaromheen de grote toeristische trekpleisters. Zo kwamen Admirals Arch en Remarkable Rocks op de muur maar ook de vele dieren die hier rondspringen of -vliegen. Linda wilde het goed en mooi doen dus ze heeft haar tijd ervoor genomen. Je krijgt namelijk niet vaak in je leven een muur ter beschikking gesteld! Van begin tot eind heeft Lin er ongeveer 14 dagen over gedaan om het af te krijgen en vooral de laatste dagen waren het zwaarst. Een schildermarathon noemden we het al want het was echt heel veel om te doen. (Dan moet je vooral denken aan dagelijks +/- 6 tot 7u aan de bak!) Maar toen het af was heerste er alleen nog maar het trotse gevoel van het resultaat. Leuk ook om te zien dat de schildering meteen gebruikt werd! (Resultaten staan op facebook ;) voor de mensen die geen facebook hebben; we zullen proberen om hier wat foto's op te krijgen). Voor Stijn was het superfijn dat Greg een paar dagen werk aan hem aanbood, want ondanks dat Lin schilderde voor accommodatie voor ons beiden, moest Stijn zich die 7u alleen vermaken... Uiteindelijk heeft hij nog een aantal dagen gewerkt en zo werd er ook nog wat geld verdiend! Beter kun je het niet hebben!

Zodra het schilderen klaar was wisten we niet hoe snel we de ferry moesten boeken. Het is een schitterend eiland maar alle trekpleisters gezien en we waren duidelijk toe aan een nieuw avontuur.
We hebben bewust even gewacht met boeken omdat Ebony jarig was tussendoor en we het allemaal leuk vonden om dat nog samen te vieren.

Er is 1 pub in Penneshaw en daar zitten amper mensen, en als ze er zitten wordt er gegokt. We zijn er namelijk achter gekomen dat een groot deel van de Aussies houdt van gokken...(ze betalen namelijk geen belasting over de winst) Deze zogeheten "Pokies" trekken menig portemonnee leeg want zelden hebben we iemand met winst weg zien gaan. Uiteraard hebben we ons geluk beproeft maar daar waren we snel klaar mee. (Gelukkig wel kiet gespeeld ;))

De volgende morgen hadden we de vroege ferry want we wilden vroeg in Adelaide zijn om op zoek te gaan naar een auto. Het afscheid was wel even verdrietig want we hebben er toch 7 weken gezeten. Zo heeft Greg ons nog gematst en hebben we Ken en Ebony een dikke knuffel gegeven. De reis terug was verschrikkelijk!!! De zee was enorm onrustig waardoor je een uur lang het gevoel hebt dat je op een achtbaan zit. Helaas voor Lin, (die zich nog toppie voelde toen de Ferry aangelegd lag) was de terugweg toch heel anders als de heenweg... Om het maar even zo te zeggen Lin heeft meer met de WC geknuffeld als met Stijn...

In Adelaide een auto zoeken was de beste optie want hier worden de meeste auto's via Gumtree verkocht. Dit is te vergelijken met Marktplaats.nl. We zochten een goedkope, betrouwbare en zuinige auto. Al snel kwam er een auto op ons pad die in ons totaalplaatje paste. Een stationwagon met niet teveel km op de teller, goedkoop met verbruik (gas en benzine) en ruimte om te slapen! Vooral dat laatste was het eerste waar we naar keken. Het geld wat we verdiend hadden op KI hadden we weggelegd voor een auto zodat we maar weinig van ons spaargeld hoefde te gebruiken.

We hebben uiteindelijk 2 nachten in Adelaide gezeten. Op onze laatste dag spraken we af met de eigenaar van deze auto en vanaf die dag zijn we de trotse eigenaren van een Mitsubishi Magna! Het is echt een backpackersmobiel want hij heeft genoeg deuken en de verf is er bijna geheel af, maar wij zijn er super blij mee. Zo veel vrijheid! Het is de ultieme manier om te reizen, je kunt zelf bepalen wanneer je weggaat, welke kant je opgaat, welke tussenstoppen je wilt maken!
Ook veel goedkoper dan het huren van een auto aangezien je daar +/- $30,- per dag kwijt bent exclusief benzine...

Gelijk even een bezoekje gebracht aan de IKEA in Adelaide (voor ons allebei super bizarre ervaring aangezien we daar alle twee gewerkt hebben, maar voornamelijk voor Stijn was het bijzonder. Het is alsof je door IKEA Duiven rondloopt).

Hier hebben we een goedkoop matrasje gescoord en dezelfde avond gingen we richting de Great Ocean Road. Dit is een snelweg gebouwd door veteranen van de Eerste Wereldoorlog en is de bekendste en een van de mooiste wegen van Australië. Om er te komen heb je twee manieren om te rijden: de snelle of de toeristische route. Uiteraard hebben wij voor de toeristische route gekozen want haast hebben wij niet. Je moet je voorstellen dat we met z'n tweetjes reden over een 1-baanssnelweg en zelden iemand tegen kwamen. Om de zoveel km moest je even afremmen omdat je door een klein dorpje reed en daarna kon het gas er weer op. We keken continu onze ogen uit hoe mooi en divers de natuur hier is. (We begrijpen als jullie het ondertussen zat zijn om aan te horen hoe prachtig het is. Wen er maar aan of koop een ticket ;))

Toen we een dorpje genaamd Mount Gambier inreden besloten we om een Information Centre te bezoeken. Hier werden we door een vriendelijke dame gewezen op de "sinkholes" die hier in het plaatsje zijn. Even lekker de auto uit en een frisse neus halen, niks mis mee!

Erg bijzonder hoe dit eruit zag en leuk om te lezen hoe zoiets ontstaat. De sinkhole die we bezochten was helemaal volgegroeid met planten en had een wand gecreëerd van klimop-achtige planten. Ook dit is een kijkje in het verleden toen miljoenen jaren geleden de zee hoger lag als nu.

Hierna gingen we langs de Blue Lake wat bij elkaar in de buurt ligt. Dit was de watervoorziening voor het hele dorp, aangezien het water superschoon is. Op de foto zie je wel waarom. Vooral erg indrukwekkend hoe mooi blauw het water is. We konden niet te dichtbij komen want het meer lag in een uitgebluste vulkaan.

Toen we weer in de auto stapten zeiden we gelijk tegen elkaar: "Vanaf nu stoppen we bij elk plaatsje waar een Information Centre(IC) is om zo niet voorbij te gaan aan mooie plekjes". In de Lonely Planet staat veel, maar niet alles. En dit is ook gelijk een tip voor iedereen die Australië ooit wil bezoeken: ga langs Information Centres als je niet veel van een plaatsje af weet. Alle info is gratis en je wordt overspoeld met boekjes en kaarten!

Zo kregen we via zon IC een tip over een gratis camping. Het was even zoeken omdat het afgelegen lag maar het was echt een speciaal plekje. De auto konden we parkeren naast een rivier en overal om je heen hoorde je wildlife. Zo zat een wallabee rustig te grazen op nog geen 5 meter van onze auto en werden we s'morgens gewekt door de Kookaburras (tik even in op YouTube, je gelooft niet dat het een vogel is. Heel speciaal geluid. Ze noemen het de "Laughing bird")

Volgende stop was Warrnambool. Dit is het laatste stadje voor de Great Ocean Road dus leek het ons een goed plan om ons even op te frissen voor de trip. In het hostel waar we zaten bleken veel werkende backpackers te zitten. Het stikt hier namelijk van de boerderijen en als je in aanmerking wil komen voor een tweede jaars visa moet je 88 dagen buiten een stad werken. Je maakt lange dagen op zon boerderij maar ze betalen goed en ze tekenen je formulier af voor een nieuw visa. Wij wilden eerst de Great Ocean Road doen dus besloten we na een lange warme douche (na 2 dagen uit en in een auto geleefd te hebben) door te gaan.

Helaas voor ons: Australiërs en weersvoorspellingen is niet de beste combo! Jullie mogen blij zijn met Piet want hier is het elke dag verkeerd voorspeld haha! Want op de dag dat wij richting de Great Ocean Road gingen zou het vrij warm worden maar het werd een regenachtige en koude dag. Na twee zeer indrukwekkende stops langs de GOR zijn we rechtsomkeer gegaan, terug naar het hostel vanwege het slechte weer. We hebben hier nu een week geboekt en gaan op zoek naar werk. Volgens de hosteleigenaar zoeken de boeren naar backpackers dus we zijn benieuwd.

Het plan is om hier sowieso deze week te blijven en als we werk vinden blijven we wat langer. Zo verdienen we weer wat geld voor de rest van onze trip. Vanuit Australië is Fiji 1200$ voor een week en dat klinkt erg aantrekkelijk!

Maar first things first; met mooi weer (en dat duurt niet meer lang) gaan we weer on The way naar Great Ocean Road!

• 22 Oktober 2013 - 11:14

Claudia:

Fijn om weer iets van jullie te horen/lezen en dat het goed gaat! Een goede beslissing om op beter weer te wachten om de great ocean road te bereizen! Lijkt mij heerlijk om zoveel moois te zien....
    Hopelijk vinden jullie nu snel (leuk) werk! Wij hebben gelezen dat er bosbranden zijn (en natuurlijk gelijk gekeken) maar gelukkig is het ver weg van jullie!! En nu onder controle....veel liefs en pas goed op jezelf
    xxx

• 22 Oktober 2013 - 19:52

Annelies:

Wat een heerlijk avontuur en wat genieten jullie er van blijf dat vooral doen
    spannend zo reizen in je eigen auto maar pas wel goed op jezelf (moeders!!!??)
    leuk al die tekst : dat wordt nog een boek !
    Verlang al weer naar volgende contact
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx aleida

• 23 Oktober 2013 - 11:10

Annelies:

wat een foto's wat een kleuren
    sta je dan zomaar ergens als je slaapt is dat wel veilig ??????

• 23 Oktober 2013 - 17:26

Erik & Kelly:

Hallo Daar!

Klinkt allemaal heel goed dit! Tekening ziet er mooi uit Lin! Kelly en ik missen jullie natuurlijk ondertussen wel heel erg! Maar geniet lekker van jullie avontuur! We hebben contact kleine!

Ciao! xxxx

• 23 Oktober 2013 - 20:07

Gerben, Renie En Ruben:

Hoi Linda en Stijn,
    Heerlijk om jullie enthousiaste verhalen te lezen! Zoals jullie weten zijn wij ook Australie-fans dus wij zijn de verhalen niet snel zat. Gaan jullie ook walvissen kijken in Warrnambool? Of is het niet de goede tijd van het jaar? Heel veel plezier nog samen. Geniet ervan!
    Groetjes van Renie, Gerben en Ruben

• 23 Oktober 2013 - 22:25

Tonny En Ronald:

Hallo lieve Linda en Stijn wat fijn dat het zo goed gaat met jullie, en dat je zo geniet van deze mooie reis.Lin wat een mooie muurschildering prachtig gedaan heel mooi.Leuk dat je al gewerkt hebt en een mooie auto gekocht wat wil je nog meer.De fotoo,s zijn ook erg mooi.Geniet er maar goed van en zo veel mogelijk zien in dat prachtige land.We blijven jullie volgen een dikke kus van ons allemaal xxx

• 28 Oktober 2013 - 19:38

René:

Hey, Gaaf dat jullie een auto hebben gekocht! en de muurschildering is echt mooi geworden! En wat een Prachtige natuur..

Groeten uit het platte land

• 30 Oktober 2013 - 19:35

Regina:

hoi linda en stijn, dromen kunnen toch uit komen.
    in zon korte tijd al veel mee gemaakt.
    hadden jullie toch een klein beetje heimwee naar ikea.
    de auto super leuk.
    geniet er samen maar lekker van.
    gr en heel veel liefs de wildenbeestjes.

• 02 November 2013 - 12:01

Claudia & Jeroen:

He luitjes, hoe gaat 'i? Hier alles goed.
    Ondertussen krijgen we herfstweer in Nederland...gelukkig hebben we heel veel hout voor de komende winter:-)) Bij jullie dan? Is het nu wat warmer geworden? Hoe bevalt het slapen in de auto? Net zo als in de tent? Nog nieuwe dingen gezien, beleefd? Nou we horen het wel weer...liefs & knuffels ma, pa, René en Alex

• 14 November 2013 - 09:16

Xaviera:

Wat gaaf al die verhalen zeg!!! Kon jullie site eerst niet vinden maar ga het nu volgen hoor!!!
    Heeeel veel plezier daar!!