Fraser Island; ending our trip in Queensland - Reisverslag uit Frasereiland, Australië van Linda Stijn - WaarBenJij.nu Fraser Island; ending our trip in Queensland - Reisverslag uit Frasereiland, Australië van Linda Stijn - WaarBenJij.nu

Fraser Island; ending our trip in Queensland

Door: Stijn en Lin

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Maart 2015 | Australië, Frasereiland

Sorry mensen maar helaas zijn we ernstig laks geweest met het bijhouden van ons 'reisblog', hopelijk hebben we nog een paar lezers over.... Maar the trip continues!

Bij de receptie van de camping in Hervey Bay lagen er tal van folders van bedrijven die tours op Fraser Island aanbieden. En na het doorspitten besloten we met de Fraser Explorer mee te gaan. Komende twee dagen werd het slecht weer dus dit even afgewacht want we wilden dit wel beleven met een zonnetje op ons gezicht! S'morgensvroeg rond 7.00 werden we opgepikt bij de camping en tot onze schrik was het erg slecht weer. Donkere wolken en de zon was in de verste verte niet te bekennen. "Het klaart wel op" zei Stijn Paulusma. Na zon 30 min met de bus en 45 met de ferry kwamen we aan op het zandeiland Fraser Island. Het eiland heeft in het hart een regenwoud maar daaromheen alleen maar strakke stranden. En dat het een zandeiland was merk je gelijk met de tourbus. Als je de veiligheidsgordel niet omdeed zou je met je hoofd tegen het plafond knallen want het was niet normaal zo heuvelachtig. En onze gids had het gaspedaal ook duidelijk gevonden.

De eerste stop van onze tour was gelijk trekpleister numero uno genaamd Lake McKenzie. Dit meer bestaat uit regenwater en staat bekend om de helderheid. De kou hield Stijn niet tegen dus hij ging voor een korte dip in het verrassende warme water! Lin bleef lekker op het witte strand zitten maar zoals elk toeristische plek; je bent zeker niet alleen! Bussen kwamen af en aan, en je kreeg zon 20 minuten want daarna ging de bus weer verder. De gids probeerde alles over Fraser Island te vertellen maar vanwege het lawaai van de motor konden we hier amper wat van verstaan.

De volgende stop was het regenwoud waar jaren geleden een groot houthakkers dorp was ontstaan, want zoals de gids vertelde: de bomen op Fraser Island waren perfect voor de houtindustrie. Nu ziet het eruit als een spookdorp met veel informatieborden over de geschiedenis van deze tijd. Maar zoals een echt regenwoud, overal van die vervelende mozzies. De gids had wat antimuggenspray meegenomen maar die bleek amper te helpen. Na een wandeling door het woud, langs een mooie natuurlijke rivier, gingen we snel de bus in om verder te gaan naar onze lunchlocatie.

Na een uurtje all-you-can-eat buffet werd de volgende stop ...... een paar bijzondere zandformaties die ontstaan zijn door de wind en zee. Hier viel al snel een bord op wat waarschuwde voor een agressieve dingo, een van de weinige plekken in Australië waar de dingo nog in het wild leeft blijkt dit eiland.

Vanwege het verraderlijke water(zandbanken) rondom Fraser Island zijn er hier in het verleden behoorlijk wat schepen ten onder gegaan, en een van deze schepen is aangespoeld op het strand. Dit bleek onze volgende stop te zijn, een schipswrak van zon 30 meter lang! Een erg indrukwekkend maar vooral verroest schip wat een aantal mooie foto's opleverde.

De laatste stop van onze tour was een bijzondere river op het eiland. Een kabbelend beekje wat ontstond uit hetzelfde water als Mckenzie. Dit beekje wat rustig richting de zee sijpelde had het helderste en puurste water wat je, je maar kunt voorstellen. En het leuke hieraan was dat het door de rustige stroming erg populair was om erin te springen en richting de zee te drijven. Als een niet zo wilde waterbaan zeg maar ;). Toen wij weer terug keerde bij de bussen verscheen een dingo vanuit de bossen, en volgens de gids moesten we erg oppassen en zeker niet onze rug naar deze Australische native hond toekeren. Dit wilde roofdier kun je beter vergelijken met een herdershond die 5 jaar niet gegeten heeft. Totaal geen dreiging kwam van dit beest af en je kon de dingo gewoon aaien (als dat zou zijn toegestaan...) Maar, we kunnen hem afstrepen: de wilde dingo hebben we gespot en zeker even een paar mooie fototjes van gemaakt!

Na deze bijzondere ervaringen op een prachtig eiland, (wat zeker aan te raden is om naartoe te gaan), werden we weer netjes bij de ferry afgeleverd en kwamen we uiteindelijk weer zorgeloos aan op het vasteland!

De reis na Fraser Island ging nog door all The way up to Agnes water, helaas met al het moois wat we aan de east cost gezien en beleefd hebben was ons budget erg karig geworden en wisten we dat als we wilden blijven (wat we sowieso nog wilden) we op een zeker punt moesten werken. Het punt dat we terug moesten (wat erg treurig was want we wilden alle twee heel graag het reef zien) was toen we de prijzen zagen. Duiken in de great Barrier reef is er dus helaas niet meer van gekomen omdat dit (zeker in het juiste seizoen) heel ernstig duur is.